Organizace FOKUS
Cíle, cílové skupiny, zásady
Naše organizace
Posláním organizace Fokus - Písek, z.ú. je pomáhat lidem s duševním onemocněním a jejich blízkým zkvalitnit život. Fokus pomáhá a podporuje v překonávání problémů spojených nejen s duševní nemocí a začleněním do běžného života. V organizaci pracují jen kvalifikovaní lidé, orientující se v problematice duševního onemocnění a jeho dopadech na život člověka.
Navazujeme spolupráci i s jinými službami, institucemi, organizacemi apod. Dále spolupracuje s psychiatry, psychology, psychiatrickými léčebnami, s rodinou a blízkým sociálním okolím klienta.
Jsme proti diskriminaci lidí s duševním onemocněním a snažíme se pro ně vytvářet stejné šance jako mají zdraví lidé. Usilujeme o destigmatizaci a osvětu v problematice duševního onemocnění.
Cíle organizace Fokus jsou
Obecné:
- poskytování kvalitních služeb
- kvalifikovaní zaměstnanci pro profesionální práci s klientem
- informovanost a vzdělávání veřejnosti
- destigmatizace duševního onemocnění
- deinstitucionalizace psychiatrické péče
Pro sociální rehabilitaci a terapeutickou dílnu:
- spolupráce s jinými službami
- spokojený klient při odchodu
- spolupráce s rodinnými příšlušníky
- pomoc a podpora v soběstačnosti a samostatnosti
- kontakt se společenským okolím
- výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
- vytvoření bezpečného zázemí
- podpora při zvládání běžných životních situací v jeho přirozeném prostředí
Cílové skupiny organizace
Pro sociální rehabilitaci a sociálně terapeutickou dílnu jsou to lidé se zkušeností s duševním onemocněním.
Pracujeme s těmito diagnózami:
- F2 - schizofrenie, poruchy schizotypální a poruchy s bludy
- F3 - afektivní poruchy (poruchy nálady)
- F4 - neurotické, stresové a somatotrofní poruchy
- F6 - poruchy osobnosti a chování u dospělých
Věková hranice uživatelů je od 18 do 80 let.
Službu mohou využívat lidé s různým typem omezení ve způsobilosti k právním úkonům.
Jedinci u nichž převažuje problematika závislostí, demencí, mentální retardace, poruchy příjmu potravy, poruchy autistického spektra, jsou odkazováni na specializovaná centra.
Naše organizace spolupracuje s rodinou, partnery a blízkým sociálním okolím, s lidmi, kteří přicházejí do kontaktu s člověkem s duševním onemocněním, s dalšími organizacemi, s psychiatry, s ostatními lékaři, s psychology a veřejností.
Zásady poskytování služeb
Individuální přístup
- s každým klientem pracovníci pracují jako s jedinečnou, výjimečnou bytostí
- pracovníci berou klienta takového, jaký je, nesrovnávají, nepřirovnávají
- s každým klientem je sepsán individuální plán, podle kterého se s každým jednotlivým klientem pracuje
Partnerský vztah = rovnocenný vztah
- vztah založený na vzájemném respektu, úctě a důvěře
- sociální pracovník se snaží nevstupovat do prostoru druhého, neponižovat ani nepovyšovat, chovat se férově
- vztah založený na vzájemné spolupráci, kdy klient není podřízený, ale partner na stejné úrovni; klient není ten „nemocný“, ale ten „mocný“, který rozhoduje a spolupodílí se stejnou měrou na aktivitě či řešení svých potížích
Respekt
- pracovník přijímá druhého člověka takového, jaký je, nesoudí, poskytuje mu příležitost být přirozený, respektuje práva a názory, jeho jedinečnost
- respektuje nedostatky klienta
- respektuje každého bez ohledu na jeho pohlaví, rasu, vyznání
- respektuje klientovo soukromí (např. zbytečně nepokládáme osobní otázky, nevstupovat do osobní zóny)
- respektuje svobodu jako nejzákladnější hodnotu (klient se sám může rozhodnout, zda-li přijde do Fokusu, sám se může rozhodnout, jestli bude aktivní či pasivní). Klient musí dodržovat určitá pravidla, ale ty mu nebrání v jeho svobodném rozhodování.
Důvěra = budování vztahu, ve kterém si klient i pracovník mohou vzájemně věřit
- pracovník by měl rozvíjet klientovo důvěru, bez ní není možná kvalitní spolupráce
- pracovník důvěřuje tomu, že klient se cítí, tak jak říká
- vzájemná důvěra jak ze strany pracovníka, tak ze strany klienta je podnět, na kterém mohou stále pracovat
- důvěra může obsahovat jistou míru nejistoty. Klientovi pracovník dává důvěru v jeho schopnosti a v to, co říká (i kdyby to byla lež, tak důvěřuje, že je důvod, proč to tak momentálně říká, či vidí)
- klient k pracovníkovi může mít důvěru omezenou, tj. důvěřovat mu jako odborníkovi, i když nemusí znát jeho charakterové vlastnosti
Mlčenlivost = základní předpoklad všech pracovníků
- všichni pracovníci organizace neposkytují žádné informace, které se dozvěděli při výkonu svého povolání
- každý pracovník při nástupu do zaměstnání podepisuje povinnou mlčenlivost. Praktikanti a stážisté podepisují při vstupu na praxi či stáž formulář (povinná mlčenlivost). Povinná mlčenlivost je ochranným prostředkem pro klienty a pro celou organizaci.
- může nastat určitý rozpor, pokud pracovník zachovává mlčenlivost o skutečnosti, kterou mu klient svěřil v rámci individuálního rozhovoru, terapie atd. a přitom je důležitá pro další práci s ním a pro ostatní pracovníky